Ett Gaston Luga som våra framtida generationer kan vara stolta över

PRESSMEDDELANDE: Visste du att man kan tillverka en plånbok utav äpplen? Med över 500,000 produkter sålda till 66 olika länder sedan varumärket lanserades 2017, förstår Gaston Luga värdet i att ta ansvar för klimatet i alla led som bolaget verkar i. VD för varumärket, Jonas Wistrand, menar att det kan vara svårt att vara 100% hållbara när man har ett produktfokus, men tillägger att “det betyder inte att vi inte måste göra vårt absolut bästa i alla lägen, alltid”.

Gaston Luga har ambitiösa planer att utöka alla sina ansträngningar att bli ännu mer hållbara genom alla led i bolaget. En del av detta innebär ett skifte att använda sig av enbart hållbara material i alla produkter år 2023. “Vi söker och utvecklar kontinuerligt efter nya funktionella och hållbara material för att minska vår klimatpåverkan”, säger Jonas Wistrand.

Som en del av detta långsiktiga projekt lanseras nu en första produkt, Frukt Plånkan, som är en korthållare tillverkad av ett veganskt läder från bortsorterade äppelskal.

Att tillverka produkter som följer varumärkets slogan “Carry Your Life Effortlessly” i kombination med att bevara miljön runt omkring oss, är värderingar som Gaston Luga jobbar hårt med för att vara ett ledande exempel. Detta innebär allt ifrån i vilka material som används, under vilken miljö de är producerade, och hur det dagliga arbetet görs idag och i framtiden. Jonas fortsätter, “Så länge som Gaston Luga finns, så kommer både våra interna och externa processer att bli bättre”.

Under 2021 och 2022 kommer alla nuvarande produkter att återlanseras med återvunna eller biologiskt nedbrytbara material, och alla framtida produkter kommer följa samma standard. Följande policy har bestämts kring Gaston Luga’s hållbarhetsarbete:

Inga Djurprodukter: Inga läder, lim, färgämnen som används i vår produktion kommer vara djurprodukter.

Växtbaserat Läder: I särskilda produkter under 2021 kommer ett veganskt äppel-läder att användas, ett material som är tillverkat från bortsorterat äppelskal.

Klimatsmart Paketering: Vi skickar våra produkter i lådor som är producerade med FSC-certifierat papper, printat med soja-bläck, vilket innebär att de är återvinningsbara och miljövänliga.

Biologiskt Nedbrytbar Plast:Vissa av våra ryggsäckar kommer att fraktas med en skyddande plast som är 100% biologiskt nedbrytbar och komposterbar inom 3-6 månader i optimala förhållanden.

Tillverkad av äpplen

Tro det eller ej, den är tillverkad av äpplen.

Köp Frukt Plånkan